سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان کیست مویی با لیزر

آیا از تشخیص اطمینان دارید؟

یافته های مشخص در معاینه بدنی

کیست های موی ولوس فوراننده که معمولاً در دوران کودکی با ایجاد پاپول های بیشماری روی سینه و بازوهای خمشی وجود دارد. ضایعات منفرد و چندگانه نیز شامل بسیاری از مناطق دیگر ، از جمله صورت ، پشت ، شکم و لب های ولو توصیف شده است. اکثر ضایعات بدون علامت هستند و فقط نگران کننده زیبایی هستند. خارش گزارش شده است. کیستهای موی ولوس فوراننده معمولاً دارای پاپولهای قهوه ای یا قهوه ای صاف یا قهوه ای قرمز 4/1 میلی متری هستند و اختلالی در سطح اپیدرم ندارند. مواردی با ناف ، هایپرکراتوز و از بین بردن اپیدرم گزارش شده است.

 

شکل 1.

کیست های موی ولوس فوراننده بر روی قفسه سینه ، که به صورت پاپول های 2-3 میلی متر ظاهر می شود.

 

 

نتایج مورد انتظار مطالعات تشخیصی

ارزیابی هیستولوژیک نمونه برداری ، کیست های میدرمال را که توسط اپیتلیوم سنگفرشی طبقه بندی شده اند نشان می دهد (شکل 2). کیست ها حاوی کراتین لمینت و چند تار موی کوچک ولوس هستند (شکل 3). واکنش التهابی گرانولوماتوز ممکن است وجود داشته باشد.

 

شکل 2.

کیست موی Vellus. نمای کم توان کیست میدرمال.

 

 

شکل 3

کیست موی Vellus. نمای قدرت بالا که اپیتلیوم سنگفرشی طبقه ای و محتویات متشکل از کراتین ورقه ای و موهای بیشمار ولوس را نشان می دهد.

 

 

تأیید تشخیص

برخی اظهار داشتند که می توان با ایجاد برش در سطح کیست ها ، بیان مطالب و بررسی میکروسکوپی آنها با هیدروکسید پتاسیم ، تشخیص را تأیید کرد. وجود چندین تار مویی باعث تشخیص کیست های موی ولوس می شود.

 

مالتی پلکس استئاتوسیستوما همچنین ممکن است همراه با پاپولهای کوچک و کوچک متعددی باشد که روی بازوهای سینه و خم کننده پراکنده شده اند. Steatocystoma simplex و multiplex ممکن است حاوی موهای ولوس باشد. با این حال ، استئاتوسیستوماها حاوی لوبول های سباسه در دیواره کیست ها هستند و دارای یک پوشش کوتیکول صورتی نازک هستند. کیست های درموئید ممکن است حاوی مو نیز باشند. با این حال ، آنها به راحتی با وجود ساختارهای ضمیمه ای متعدد در دیواره کیست ها متفاوت می شوند.

 

چه کسی در معرض خطر ابتلا به این بیماری است؟

بیشتر موارد کیست های موی ولوس فوران که در دوران کودکی وجود دارد. با این حال ، موارد از دوران نوزادی تا بزرگسالی گزارش شده است.

 

علت بیماری چیست؟

علت شناسی

پاتوفیزیولوژی

پاتوژنز کیست های موی ولوس فاقد ابهام است. چندین نویسنده پیشنهاد کرده اند که وصل شدن فولیکول ولوس منجر به احتباس موی ولوس و اتساع کیستیک می شود.

 

گزارش موارد خانوادگی حداقل در بعضی موارد وجود یک ناهنجاری ژنتیکی احتمالی در فولیکول های ولو را نشان می دهد. بیشتر آنها ماهیتی پراکنده دارند ، اما گزارش هایی از وراثت اتوزوم غالب گزارش شده است. در حالی که شباهتهای هیستولوژیک بین کیستهای موی ولوس و استئاتوسیستوما وجود دارد ، بیان کراتین افتراقی بین دو موجود نشان می دهد که آنها مجزا هستند.

 

مفاهیم و پیامدهای سیستمیک

کیستهای موی ولوس فوران کننده نگران کننده لوازم آرایشی هستند و هیچگونه پیامد سیستمیک ندارند.

 

گزینه های درمان

درمان کیست های موی ولوس فوران اغلب نامطلوب است. خوشبختانه تا 25? موارد به طور خود به خود برطرف می شود. درمان جراحی با برش ، برش و درناژ یا تخریب توسط لیزرهای پوستی و ابراژن م effectiveثر است اما ممکن است منجر به ایجاد زخم غیرقابل قبول شود. درمان موضعی با رتینوئیدها و کراتولیتیک ها ممکن است در بعضی موارد مثر باشد اما به صورت کنترل شده ارزیابی نشده است. درمان پزشکی با ایزوترتینوئین و ویتامین A موثر نبوده است ..

 

رویکرد درمانی بهینه برای این بیماری

برخی از بیماران ، یا والدین آنها ، که با کیست موی ولوس فوران می کنند ، از تشخیص خود راضی می شوند و می دانند که ضایعات خوش خیم هستند. با این حال ، بسیاری از آنها ممکن است به دلیل نگرانی های زیبایی درخواست درمان کنند. در کودکی که کیستهای کوچک کوچک زیادی در سینه و بازوها ارائه می دهد ، به والدین توصیه می شود که در بخش قابل توجهی از بیماران ، وضوح خود به خودی رخ می دهد و "انتظار مراقب" مناسب است. استفاده از رتینوئیدهای موضعی (ترتینوئین 0.05? کرم روزانه یا تازاروتن 0.1? کرم روزانه) یا keratoytics (12? لوسیون اسید لاکتیک یا 10-20? کرم اوره) ، ممکن است فوایدی داشته باشد و بعید است آسیبی ایجاد کند.

 

برداشتن جراحی و روشهای تخریبی ممکن است به بیمارانی ارائه شود که ضایعات مداوم دارند و باعث پریشانی قابل توجه می شوند. ضایعات جدا شده و موضعی بسیار بیشتر قابل درمان با جراحی هستند. باید به بیمار توصیه شود که اسکار با هر روشی به احتمال زیاد وجود دارد و در ابتدا برداشتن یا تخریب تعداد محدودی از ضایعات مناسب است لیزر با لیزر با CO2 و ER: Yag استفاده شده است. بهبودی کوتاه است زیرا عود تقریباً همیشه نتیجه نهایی است.

 

مدیریت بیمار

کیستهای موی ولوس فوراننده به هیچ گونه مدیریت طولانی مدت نیاز ندارند. هنگام تصمیم گیری در مورد و نحوه درمان بیمار مبتلا به کیست موی ولوس ، بیمار ، والدین یک بیمار خردسال و پزشک باید مزایای درمان یک بیماری آزار دهنده از نظر زیبایی را در برابر هزینه و زخم های احتمالی درمان در نظر بگیرند.